نگاهي به مصرع خواني )پرسش و پاسخ( در هنر شبيه خواني





براي بيان واضح و راحتترمحاوره بين دوشبيه خوان(فرد در برابر فرد)وياچند شبيه در برابريك شبيه ازاين شيوه استفاده ميشود.


مصرع خواني در گروههاي موافق و مخالف هر دو اجرا ميگردد.و به صورتهاي مختلف هم خوانده ميشود.گاه بين شمر و ابن سعد بصورت اشتلم خواني و گاه بين موافق خوانها بصورت درد دل و يا حالات وداع و خداحافظي و گاه براي اينكه سوم شخص يا همان مستمع به طور كامل در جريان مكالمات و صحبت هاي بين طرفين قرار بگيرد بصورت پرسش و پاسخ خوانده مي شود.مثلا مستمع با شنيدن محاورات بين شمر و يزيد در تعزيه ورود شام از اتفاقات صحراي كربلا مطلع مي شود.

از نكات مهم درمصرع خواني رعايت قافيه مشترك شعر بين خوانندگان ميباشد و با رعايت مناسب حق مطلب ادا خواهد شد در غير اينصورت علاوه بر اينكه شنونده متوجه صحبتهاي بين طرفين نخواهد شد ، بلكه ممكن است خوانندگان كم تجربه پيوستگي مطالب را از دست بدهند و به نوعي سبب حذف شدن بعضي از قسمتهاي اصلي تعزيه بطور ناخودآگاه ميگردند و تعزيه گردان به خاطر سروسامان بخشيدن به اين اتفاق و جمع كردن مجلس وارد سكانس بعدي خواهد شد .

قافيه هاي مشترك با رنگ قرمز نشان داده شده اند.

مصرع خواني حضرت علي(ع) و حضرت زينب(س) :

علي(ع) : بيا اند برم اي زينب زار                            زينب(س) : چه مطلب داري اي باب وفادار

علي(ع) : بيا پنهان ببينم سير رويت                       زينب(س) : چرا بينم پدر آشفته مويت

ادامه مصرع خواني.........................

مصرع خواني حضرت علي اكبر(ع)و حضرت عباس(ع) در تعزيه شهادت ابوالفضل(ع)

ابوالفضل(ع):اي سياهي كيستي اين نيمه شب        علي اكبر(ع):گفتگويت چيست اي مرد عرب

ابوالفضل(ع):اي جوان من سرور اين لشگرم   علي اكبر(ع):من علي اكبر ز نسل حيدرم

ادامه مصرع خواني.........................




علي اكبر خلعتبريa.a.khalatbari@gmail.com








کلمات کليدي : مصرع خوانی

© کپی رایت توسط : تعزیه خانه کرمان (کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به این سایت است.)
برداشت مطالب فقط با اجازه کتبی و ذکر منبع امکان پذیر است .

نوشته شده در تاریخ : 23 تير ماه ، 1391 (2184 مشاهده)

[ بازگشت ]

تعزیه خانه در تلگرام

تعزیه خانه کرمان در تلگرام

مقالات

· آسیب شناسی تعزیه
· یادداشتی بر موسیقی تعزیه/سدعظیم موسوی
· تعزيه و شبيه خواني
· سوگ سیاوش/یدالله آقاعباسی
· هاشم فیاض...
· تعزیه، ‌نمایش‌ كامل ‌‌ایرانی/دكتر اردشیر صالح‌پور
· تعزیه و تاریخچه آن نزد خاورشناسان/ داوود حاتمی
· در آمدي بر تعزيه و تعزيه خواني/اسماعیل مجللی
· تعزيه و شبيه خوانى /جواد محدثى
· نوشتاری در باب تعزیه /دکتر عبدالحسین زرّین کوب
· تعزیه هنری نمایشی، بیانگر واقعه جانگداز کربلا
· تاريخ معماري حرم امام حسين (ع) /اسماعیل مجللی
· تعزيه/کیوان پهلوان
· نگاهي به عاشورا پژوهي در غرب/عبدالحسين حاجى ابوالحسنى و محمد نورى
· تعزیه و تئاتر/اسماعیل مجللی
· تعزيه خوان ها ، راويان موسيقي آوازي/محمدجواد بشارتی
· نگاهي به تعزيه و آسيب شناسي آن در ايران امروز /کیوان پهلوان
· تعزیه و سینما/اسماعیل مجللی
· پیدایش موسیقی در تعزیه
· اصطلاحات رایج در تعزیه
· متادرام در تعزیه/فرید میرشکار
· تعزیتی بر مجالس شبیه خوانی/هومن نجفیان
· تاثیر امام رضا بر فرهنگ و هنر ایرانی /اسماعیل مجللی
· کند و کاوی در هنر شبیه خوانی/علی اکبر خلعتبری/هوشنگ سامانی
· مقایسه بخش هایی از نسخه های تعزیه حر در اراک و یالرود نور/علی اکبر خلعتبری
· بازی در بازی
· نگاهي به مصرع خواني )پرسش و پاسخ( در هنر شبيه خواني
· مردم شناسی مراسم شبیه خوانی ( تعزیه )/مسعود گنجعلیخان حاکمی
· تعزیه کرمان
· هنر عشق /وحید کیارسی
· تعزیه؛ جلوه‌ی ناب هنر آئینی/وحید کیاسری
· جستاری بر میراث نیاکا‌ن‌مان /سیاوش قائدی
· تضاد و تقابل در لباس تعزیه
· در آمدی بر تعزیه و تعزیه خوانی

پیام اهل خانه

ارشيو پيغام کوتاه   

 

سفارش تبليغات

ورود:
رمز عبور:
 

نظرسنجی

نظر شما درباره سایت

خیلی عالیه
میتونه بهتر باشه
جای کار داره
بهترین سایته
نظری ندارم!



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 166
نظرات : 784

محل تبلیغات شما

محل تبلیغات شما





محل تبلیغات شما

محل تبلیغات شما





محل تبلیغات شما

محل تبلیغات شما