تعزیه خانه کرمان: تالار گفتمان

MySite.com :: نمايش موضوعات - متفرقه

متفرقه

 

ارسال موضوع جديد  پاسخ به اين موضوع   ارسال تشکر 

   MySite.com صفحه اول انجمن -> استاد حسن مجللی و صاحب نظران تعزیه کشور

نمايش موضوع قبلي :: نمايش موضوع بعدي  
نويسنده پيغام

ahmadi
کاربر جدید
کاربر جدید

وضعيت: آفلاين
14 آذر ماه ، 1393
تعداد ارسالها: 103
امتياز: 11457
تشکر کرده: 0
تشکر شده 5 بار در 4 پست


ارسالارسال شده در: سه شنبه، 10 اسفند ماه ، 1395 14:03:24    موضوع مطلب: متفرقه پاسخ همراه با اعلان

اسماعیل مجللی, [26.02.17 23:07]
[In reply to م ن]
سلام و عرض ادب خدمت دوستان به خصوص اساتید گرانقدر لزیری و نادعلیزاده عزیز
باید عرض کنم دوستان آنچه را که بنده بررسی کرده ام . سیاهپوش کردن بازار بغداد و اتفاقات آل بویه و فرمایش استاد لزیری را اصلا نمیتوان منکر شد . اما طبق فرمایش جناب نادعلیزاده این موارد مختص عزاداری عاشورایی است و هیچ ارتباطی با تعزیه خوانی با این شکلی که ما امروز میبینیم ندارد .

م ن, [26.02.17 23:11]
بله. معزالدوله دیلمی در سال 352 ه.ق دستور داد تا شهر بغداد سياهپوش گردد و بازار تعطیل شود و عزاداران به کوچه و بازار بیایند. این عزاداری خیابانی تا مدتی هر ساله برگزار می شد و پس از افول دولت آل بویه و روی کار آمدن غزنویان و سلجوقیان، گویا ممنوع گردید.
تعزیه خوانی به شکل امروزی، به هیچ وجه نمی تواند تاریخی قدیم تر از زندیان و حداکثر سالهای پایانی حکومت صفویان داشته باشد.

Mahdi Laziri, [26.02.17 23:16]
[In reply to اسماعیل مجللی]
بلی
هیچ آئین یکباره بوجود نیامده در طول سالها تغییر و تحول پیدا کرده.

اسماعیل مجللی, [26.02.17 23:18]
البته بحث دیلمیان را اگر ملاک قرار بدهیم . به نوعی میشود اذعان نمود که بغداد خاستگاه عزاداری است حال نظر شما دوستان را نمیدانم

م ن, [26.02.17 23:23]
[In reply to Mahdi Laziri]
شکل بسیار ابتدایی تعزیه یعنی حرکت اشخاصی در لباس اهل بیت و اشقیا در معابر به صورت صامت تا اواخر دوران صفوی و حتی تا روزگار ما ادامه داشته و دارد که می توان این نوع را مقدمه ای برای پیدایش تعزیه خوانی دانست

Mahdi Laziri, [26.02.17 23:24]
[In reply to اسماعیل مجللی]
اگر عرایض قبلی بنده را دنبال بفرمائید، بعد از واقعه عاشورا ، از سوی مردم عراق ندامت بیشتر بوده ،لیکن شکل نمایشی آن در ایران ظاهر شده.
با توجه به اینکه هم اکنون بنده در جلسه شاعران مراثی گوی باکو و تبریز هستم، نی توانم بیشتر در خدمت شما باشم ،اما به محض اتمام جلسه در خدمت خواههم بود

Mahdi Laziri, [26.02.17 23:26]
[In reply to اسماعیل مجللی]
بله ،
در زمان امام سجاد، واگویه کردن .
و در زما امام باقر سینه زنی بصورت نشسته و،،،،،و،،،،
سپس مقتل خوانی
و بعد شبیه خوانی.

م ن, [26.02.17 23:28]
[In reply to Mahdi Laziri]
استاد لزیری عزیز، هیچ سندی برای شبیه خوانی پیش از دوران زندیان و حداکثر اواخر صفویان وجود نداره. تأکید میکنم "هیچ" گزارشی...

اسماعیل مجللی, [26.02.17 23:30]
حتی از صفویان هم هیچ گزارشی نیست

م ن, [26.02.17 23:31]
بله. همین طوره. صرفاً ادعاهایی بدون سند در مورد تاسیس شبیه خوانی توسط علامه مجلسی شده که قابل اعتنا نیستند

Mahdi Laziri, [26.02.17 23:34]
[In reply to م ن]
بلی آنجا هم قابل اعتنا نیست.
لیکن ، تکمیل و ارائه ، تدریجی بوده نه یک مرتبه.

م ن, [26.02.17 23:38]
[In reply to Mahdi Laziri]
قطعاً تعزیه خوانی به شکل امروز، محصول طی شدن یه دوره ی طولانيه. ولی به دلایل متعددی، اجرای تعزیه به شکل نسبتاً تکامل یافته ش، حداکثر به سیصد سال پیش برميگرده.

م ن, [26.02.17 23:49]
[In reply to اسماعیل مجللی]
همین طوره. نخستین واکنش های علمای دینی نسبت به شبیه خوانی هم مربوط به نیمه ی دوم قرن دوازدهمه که در کتاب "شبیه از نگاه فقیه" به تفصیل از آنها سخن گفته ام.

اسماعیل مجللی, [26.02.17 23:49]
اتفاقا یکی از استاندهای بنده همین کتاب حضرت عالیست

م ن, [26.02.17 23:52]
[In reply to اسماعیل مجللی]
و نیز اولین شاعری که به عنوان تعزیه سرا در تذکره ها معرفی شده، میرزا محمد مازندرانی مربوط به اوایل دوره ی قاجاره.

Mahdi Laziri, [26.02.17 23:56]
[In reply to م ن]
با سلامی مجدد،
عرض پوزش از پاسخهای پراکنده ،که علتش را بیان کردم.

فکر نمی کنم کسی منکر این باشد که تعزیه خوانی ، بخاطر خامس آل عبا بوده است.

Mahdi Laziri, [27.02.17 00:00]
پس
سال ٦۱ به بعد.
این واگویه ها سبب چندین قیام ، بخاطر خونخواهی حضرت ابا عبدالله گردیده،که بعضی از آنها دست کمی از واقعه طف نبوده است . درسته؟

Mahdi Laziri, [27.02.17 00:01]
البته ، و صد البته ،شکل نمایشی ( به این شکل که موجود است ) نداشته.

م ن, [27.02.17 00:03]
بله. نقل ماجرای کربلا در کتب و اشعار، بلافاصله پس از واقعه ی عاشورا آغاز شده. و البته نه به شکل نمایش منظوم

Mahdi Laziri, [27.02.17 00:17]
[In reply to م ن]
و نه بصورت منثور.
بلکه سینه به سینه .
که این نوع بازگوئی ،سبب کین خواهی ،
سبب قیام مختار
قیام زیدیه
قام کیسانه
قیام
بنی عباس
قیام ابومسلم خراسانی
قیام نفس زکیه
قیام شهید فخ ( وای که دل سنگ بدرد میاد )
قیام دیالمه
قیام ادریسیان مراکش
قیام قاسم ابن ابراهیم (از نوادگان امام حسن )
قیام محمد دیباج
قیام ابواسرایا

همه ی این قیامها بخاطر تکرار مصائب حضرت اباعبدالله در بین مردم بوده ،
یعنی قیام در مقابل ظلم.
هرکجا فشار حکومتی بیشتر بوده، این حرکتها در قالب های هنری بصورت مستتر، ایمائی، سنبلیک خودنمائی کرده.

اگر نوشتنم طول می کشد، بخاطر پیری و عدم تسلط بر این تکنولوژی جدید است .
با عرض پوزش

م ن, [27.02.17 00:22]
[In reply to Mahdi Laziri]
زنده باشید... اینکه قیام هایی به تبع قیام عاشورا در جوامع اسلامی به وقوع پیوست، کاملا صحیح است و شعر عاشورایی را میتوان مهمترین عنصر هنری برای این قیامها دانست. اما نمایش تعزیه با ویژگی های خاص خود، مقوله ای دیگر است و تا حدود عصر زندیان، سندی برای اجرای آن در دست نیست.

Mahdi Laziri, [27.02.17 00:25]
[In reply to م ن]
چرا شعر عنصر اصلی بوده، خود دلیل عربیت آن است.

م ن, [27.02.17 00:26]
[In reply to Mahdi Laziri]
اینگونه که تحلیل می فرمایید، جسارتا میتوان پیشینه ی این تکوین و تکمیل تدریجی رو به ابتدای خلقت بشر هم رسوند! ولی مستحضر هستید که هنری مثل تعزیه، همانطور که یک شبه به وجود نیومده، بالاخره از یک زمان مشخصی به این صورت فعلی (ولو به شکلی کاملاً مبتدی) دراومده.

Mahdi Laziri, [27.02.17 00:26]
چرا تعزیه (شبیه خوانی)را ایرانی می دانند، شکل نمایشی آن است.

Mahdi Laziri, [27.02.17 00:41]
نتیجه عرایض بنده اینست که.
کسانیکه خود را نوکر آقا می دانند باید کاری کنند که در قیامت،آقا شفاعتشان کند، بفرماید او را آزادش کنید او ن.کر منه.
این کار هم حاصل نمیشه مگر اینکه از منیتها خالی بشیم.
صادق باشیم
جز خدا ، بخاطر خدا ، در را خدا ،نه لباس تعزیه بپوشیم ، نه در این راه بکوشیم.
اساس خدا، و محبوب خدا( حسین ) باشه.
در این صورت خواهیم دید، طبال ،شیپور، لباس ،شمشیر ،شرابه و ابلق،همه حسین حسین می گویند و هیچ یک از خود هیچ ندارند و تعصبی بخرج نمی دهند.

بازهم عرض پوزش ،اگر مطول شد. چرا که داخل ماشین تا دم خانه نوشتم.

A Abbasian, [27.02.17 20:52]
سلام و درود بر همه عزيز ان
اكثر تعزيه هايي كه اخيرا مي شنويم از چند نغمه مثل زابل ، مخالف شوشتري ، شور ، عشاق بيشتر استفاده ميشه ... علت خاصي داره كه بقيه گوشه ها و مقامات كمتر حتا هيچ استفاده نميشن سوالم همين بود ؟

اسماعیل مجللی, [27.02.17 22:27]
[In reply to A Abbasian]
سلام جناب عباسیان عرض کنم خدمتتون که اینگونه هم نیست تقریبا همه دستگاهها را میخانند اما باز حرف حضرتعالی را تکذیب نمیکنم در این چند سال اخیر برخی تعزیه خوانها بر اساس سلیقه خود برخی از مایه ها از جمله مواردی که حضرتعالی اشاره کردید را بیشتر استفاده میکنند . چون برخی از آنها تصنیفهایی را بر اساس تصانیف خوانندگان موسیقی وارد کار تعزیه کرده اند که بیشتر در همین مایه ها میچرخد

Mahdi Laziri, [28.02.17 12:27]
[In reply to مفید شاطری]
با سلامی مجدد خدمت عزیزانی که علاوه بر انجام وظیفه در دربار آقا ابی عبدالله، در عالم " تئاتر" نیز فعالیت دارند.

بدنبال سوال بنده در مورد چگونگی قتل گریبایدوف ، مطالبی جسته گریخته از این سو و آن سو ارائه شد، که ارزشمند ، لیکن مکفی نبودند. چرا که دست اندرکاران تئاتر، به این بخش از تاریخ ،بایستی با دیده ای روشن نگاه کنند.
دلایل این گفتار بنده این است که،

۱ـ آشنائی ایرانیان با نمایشهای مدرن (به بیان آنروزی یعنی ،جز تعزیه)
۲ ـ آشنائی با اصول نمایشنامه نویسی.
۳ ـ چگونگی ورود تئاتر به ایران.
۴ ـ اولین نمایشنامه نویس ، اولین گروه نمایشی، اولین کارگردان دانشگاهی ، اولین صحنه پرداز و دکوراتور دوره دیده و .......وبسیاری از این آگاهی ها که در پشت اغراض شخصی و پندارهای نا آگاهی پنهان شده، نیاز به کنکاش اساتید و دست اندرکاران این هنر مظلوم دارد، تا دیگر کسی نگوید " اولین گروه نمایشی مستقل در ایران درسال ۱۳۳۵ ق بوده"

ویا " نمایشنامه نویسی از اواخر سلطنت ناصرالدین شاه بوجود آمده"

ویا
"علاوه بر تهران ،در بعضی از شهر ها از جمله تبریز ، رشت، مشهدو اصفهان نیز حرکتی مشابه آغاز شد و گسترش یافت "

داخل گیومه ها از مقاله محمدحسین روانبخش ، توسط جناب مفید شاطری در گروه درج شده بود.

لذا بنده مواکدا ،تقاضا دارم از قتل گریبایدوف به بعد را از تاریخ مرور، و سپس نتیجه تحقیقشان را برای استفاده ی بنده و سایرین ارائه بفرمایند.

بازگشت به بالا

رويت مشخصات كاربر
تشکرهاي ثبت شده از ايجاد کننده تاپيک :
 
تمامي مطالب ارسال شده:   
ارسال موضوع جديد   پاسخ به اين موضوع   ارسال تشکر

   MySite.com صفحه اول انجمن -> استاد حسن مجللی و صاحب نظران تعزیه کشور

زمان پيشفرض سايت: ساعت گرينويچ + 3.5 ساعت
صفحه 1 از 1
  
پاسخ سريع:

Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
                 



افزودن امضاء به مطلب ارسالي (امضاء كاربر در بخش ويرايش مشخصات كاربر قابل تغيير است .)


 

  


 


Powered by phpBB © 2001, 2008 phpBB Group

محل تبلیغات شما

محل تبلیغات شما





محل تبلیغات شما

محل تبلیغات شما





محل تبلیغات شما

محل تبلیغات شما