دیدگاه: تعزیه شکل اولیه خود را ندارد!
دکتر یدالله آقاعباسی: «تعزیه‌ی امروز دیگر به شکل اولیه‌ی آن وجود ندارد، مگر در دهات‌ها و جاهای دورافتاده که مردم هنوز صداقت و صمیمیت دارند وگرنه الان دیگر تعزیه شده صنعت پول‌دربیار! این تعزیه‌ای که برایش جشنواره می‌گیرند دیگر آن تعزیه‌ای که مردم با اخلاص و با اعتقاد در آن شرکت می‌کردند، نیست».

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تعزیه خانه کرمان به نقل از هفته نامه استقامت دکتر یدالله آقاعباسی روز یکشنبه ۲۹ مهرماه در جمع دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه شهید باهنر کرمان، پیرامون موضوع «تعزیه و نمایش ایرانی» با تاکید بر این‌که امروز دیگر تعزیه به شکل اولیه‌ی خودش وجود ندارد، اظهار کرد:«تعزیه‌ی امروز دیگر به شکل اولیه‌ی آن وجود ندارد، مگر در دهات‌ها و جاهای دورافتاده که مردم هنوز صداقت و صمیمیت دارند وگرنه الان دیگر تعزیه شده صنعت پول‌دربیار! این تعزیه‌ای که برایش جشنواره می‌گیرند دیگر آن تعزیه‌ای که مردم با اخلاص و با اعتقاد در آن شرکت می‌کردند، نیست».

وی در این‌باره توضیح داد:«تعزیه از همان زمانی که به اوج خود رسید، سقوط کرد، و این اتفاق در زمان قاجار شروع شد؛ در دوران پهلوی هم ادامه پیدا کرد».

این کارگردان و بازیگر تئاتر تاکید کرد: «در واقع تعزیه قبل از این‌که رضا شاه جلویش را بگیرد از بین رفته بود! خودش، خودش را از بین برد. من معتقدم وقتی شما برای یک هنری پول خرج کردید، رانت هم پیدا می‌شود. الان هم وضعیت همین است، وقتی شما می‌بینید نمایشی کار می‌شود آن هم با مبلغ‌های میلیاردی، معلوم است که پشتشان به یک پشتیبانی گرم است وگرنه یک دانشجو، یا یک کارگر و مردم عادی که نمی‌توانند بلیط ۳۰۰ هزار تومانی بخرند!»

وی افزود: «تعزیه در اواخر دوره قاجار هم وضعیت خوبی نداشت. تعزیه آن زمان متکی بود به شاه. تا جایی که جواهرات سلطنتی و پارچه‌های سلطنتی را از خزانه‌ها می‌آورند در تکیه دولت و چهلچراغ می‌آویختند و تعزیه را با شکوه اجرا می‌کردند. خب، چشم و هم‌چشمی‌ها هم شروع شد، بین تعزیه‌خوان‌ها دعوا و کشمکش به وجود آمد و برخی به برخی دیگر اجازه نمی‌دادند که کار کنند. فسادها نمایان شد و رشوه‌ها گرفته شد. در واقع همین گرفتاری‌هایی که در تئاتر داریم، قبلا هم در تعزیه داشتیم. الان هم همین پشت سر یکدیگر حرف‌زدن‌ها را داریم. بنابراین تعزیه خودش، به وسیله آدم‌هایی از بین رفت که آدم‌های خیلی صاف و صادقی هم نبودند. این‌طور نبود که کسی جلویشان را بگیرد. فقط می‌‌شد تعزیه را در دهات‌ و جاهای دورافتاده پیدا کرد وگرنه در شهرها حالت بدی پیدا کرده بود».

این استاد دانشگاه افزود:«به هرحال بعد از قاجار، تعزیه کم‌کم در شهرها فراموش شد و اولین بار در دوره‌ی جدید، گروهی از روشن‌فکران ایرانی تئاتر تعزیه را ساختند و به جشن هنر شیراز آوردند و دوباره آن را احیاء کردند. امروز هم دارد تلاش‌های زیادی برای احیای تعزیه صورت می‌گیرد و جشنواره برایشان برگزار می‌شود ولی وقتی یک چیزی از مبنا از بین برود، دیگر به شکل اولیه‌ی آن احیاء نمی‌شود. امروز تعزیه با این بلندگوها و اکوها و سر و صداهای در سالن‌ها دیگر تعزیه نیست. درواقع سالن اصلا جای تعزیه نیست!»

آقاعباسی اضافه کرد:«وقتی قرار است یک چیزی کار شود، باید با قدرت کار شود. الان هم اگر گروه‌ها خوب کار کنند تاثیرگذارند. باید از تعزیه برای «ساختن» استفاده کرد. که البته بسیاری نیز از فنون آن استفاده کردند و آن را در بین مردم همگانی کردند. اما تعزیه اگر بخواهد بماند، باید در نمایش ایرانی ما جریان پیدا کند. ولی متاسفانه ما کم کار می‌کنیم. گروه تعزیه‌خوانان مخلص ما اگرچه هنوز هم هستند، اما الان تعداد آن‌ها دارد کم می‌شود. خود تعزیه‌خوان‌ها باید بدانند چطور کار کنند و فقط به خاطر پول کار نکنند. فقط هم تعزیه به این شکل در نیامده، در مورد مداحی‌ها هم همین‌طور است، الان به شکل‌های ناجوری درآمده‌اند و تبدیل به صنعت شده‌اند».

این مترجم آثار نمایشی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد وضعیت تکیه‌ها نیز اظهار کرد:«تکیه‌ها از قدیم درواقع مراکزی بودند که مردم در آنجا جمع می‌شدند؛ شعر می‌خواندند و قصه می‌گفتند. از دوره‌ی صفویه به بعد کم‌کم به تکیه‌هایی تبدیل شدند که تماشاخانه‌ای بود برای مردم در تماشای تعزیه. بدین صورت که دور تا دور تکیه غرفه بود و تماشاگران می‌نشستند و تماشا می‌کردند و نمایش هم در وسط روی سکو اجرا می‌شد. اکنون در کرمان هم تکیه مدیرالملک را داریم که تقریبا به شکل اولیه خود باقی مانده است. تکیه صفه عزاخانه هم در بازار مظفری است، اما اغلب این تکیه‌ها را به خصوص در دوران اخیر خرابشان کرده‌اند. یعنی مثلا می‌خواستند درست‌شان کنند، ولی درواقع از آن شکل اصلی خود خارج‌شان کردند و تبدیلشان کردند به فضاها و معماری‌های عجیب و غریب و اضافه کردنِ الحاقاتی که تکیه را از اصل خود خارج می‌کند. این در حالی است‌که تکیه‌ها فضاهای خیلی ساده‌ای بودند».

وی خاطرنشان کرد: « باید تعزیه را به صورت موزه‌ای حفظ کرد و آن را در جشنواره‌های جهانی ارائه کرد؛ باید از این طریق نشان داد که تعزیه درواقع چگونه بوده است. همان‌طور که چینی‌ها و ژاپنی‌ها نمایش‌های خود را به همین صورت حفظ کردند. البته این دیگر آن تعزیه‌ای که همه در آن مشارکت می‌کنند نیست؛ ولی خب، موزه‌ای است که نشان بدهیم چقدر قدرتمند است. این گنجینه‌ای است که تئاتری‌ها هم باید نسبت به آن آگاه باشند و آن را حفظ کنند. هنوز هم اگر خیمه‌شب‌بازی‌ها و نمایش‌های روحوضی که دیگر از بین رفته‌اند، دوباره زنده شوند و خوب هم کار شوند تماشاچی‌های خود را دارند. این ما هستیم که باید به این قضیه ارزش بدهیم!».

گفتنی است، آقاعباسی همچنین در این نشست که با میزبانی کانون فرهنگ و ادب دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد، چکیده‌ای از تاریخ تعزیه‌ی قبل از اسلام و اشکال مختلف این آیین‌ها را در جمع حاضر بیان کرد. وی گفت: «در مورد آیین‌های تعزیه تا قبل از اسلام اطلاعات دقیقی وجود ندارد اما بسیاری از آیین‌های عزاداری و رسومات آن، ذره‌ ذره به صورت سینه به سینه تا زمان‌های بعدتر منتقل شدند. تا زمانی که در یک لحظه‌ی خاص تاریخی به هم رسیدند؛ یعنی در زمان صفویه». وی در این خصوص گفت:«قبل از دوران صفویه تمام اعمال عزاداری به شکل مراسم آیینی اجرا می‌شد؛ و درواقع از زمان صفویه بود که تبدیل به یک نمایش آیینی شدند؛ بدین‌معنی که از آن زمان اعمال عزاداری شکل نمایشی به خود گرفتند که می‌‌شد تماشایشان کرد؛ و این اتفاق به تدریج در دوران زندیه به تکامل ‌رسید تا این‌که سرانجام در عصر قاجار به اوج خود رسید».




کلمات کليدي : تعزیه
ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 6 آبان ماه ، 1397 توسط admin  چاپ مطلب

مرتبط با موضوع :

 این رشته سر دراز دارد  [چهارشنبه، 26 ارديبهشت ماه ، 1397]
 سال به سال دریع از پارسال  [دوشنبه، 30 اسفند ماه ، 1395]
 تعزیه ، چشم انتظار تشکل صنفی  [يكشنبه، 21 آذر ماه ، 1395]

نام شما: [ کاربر جدید ]

عنوان:
 
نظر:


:) ;) |) :- :( :0 :# *) ^) +)) :} |(( @: (:) :? :**

کد امنيتي : bib85nuz
تايپ کد امنيتي : [ بازگشت ]

امتیاز دهی به مطلب

امتیاز متوسط : 0
تعداد آراء: 0

لطفا رای مورد نظرتان را در مورد این مطلب ارائه نمائید :

عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط
بد

اشتراک گذاري مطلب

تعزیه خانه در تلگرام

تعزیه خانه کرمان در تلگرام

آرشیو اخبار

چهارشنبه، 4 مهر ماه
· اجرای تعزیه در حرم مطهر امامزاده حسین
جمعه، 30 شهريور ماه
· مراسم شام غریبان 1440
· اجرای مجلس شهادت امام در عاشورای 1440
سه شنبه، 27 شهريور ماه
·
جمعه، 23 شهريور ماه
·
·
دوشنبه، 19 شهريور ماه
· برنامه اجرایی گروه کهنوج معزآباد در محرم 1440
· ده مجلس تعزیه در دهه اول محرم
يكشنبه، 18 شهريور ماه
· برنامه اجرایی گروه تعزیه محی آباد در محرم 1440
سه شنبه، 13 شهريور ماه
· سوگواره تعزیه کهنو و معزآباد
يكشنبه، 4 شهريور ماه
·
· «شبیه‌نامه» مرجعی کامل درباره تعزیه
سه شنبه، 30 مرداد ماه
· شب های شبیه خوانی در معزآباد
چهارشنبه، 24 مرداد ماه
· برنامه اجرائی هشتمین سوگواره تعزیه چترود
· سیزدهمین سوگواره تعزیه محی آباد
سه شنبه، 16 مرداد ماه
· سومین جلسه مجمع عمومی انجمن تعزیه کرمان
يكشنبه، 14 مرداد ماه
· برنامه اجرائی سیزدهمین سوگواره محی آباد
پنجشنبه، 11 مرداد ماه
· برگزاری چهار سوگواره در استقبال از ماه محرم
پنجشنبه، 14 تير ماه
· «شبیه نامه» روی پیشخوان کتاب فروشی ها
شنبه، 19 خرداد ماه
· نخستین سوگواره تعزیه فرح آباد
پنجشنبه، 10 خرداد ماه
· برنامه اجرایی سوگواره تعزیه ماه در محاق
سه شنبه، 1 خرداد ماه
· لوگوی انجمن تعزیه کرمان طراحی شد.
چهارشنبه، 26 ارديبهشت ماه
· دومین سوگواره تعزیه «ماه در محاق»
· این رشته سر دراز دارد
سه شنبه، 25 ارديبهشت ماه
· هفتمین جشنواره سراسری آیین های نمایشی رضوی
چهارشنبه، 5 ارديبهشت ماه
· کتاب فرهنگ تعزیه در جهان ایرانی منتشر شد
پنجشنبه، 30 فروردين ماه
· مهلت تشکیل پرونده برای گروه های تعزیه
جمعه، 18 اسفند ماه
· فضایی سرشار از همدلی در تعزیه کرمان
سه شنبه، 15 اسفند ماه
· تعزیه نامه شهادت حضت قاسم (ع)
دوشنبه، 14 اسفند ماه
· اساسنامه انجمن تعزیه کرمان
شنبه، 12 اسفند ماه
· دومین جلسه مجمع عمومی انجمن تعزیه کرمان
سه شنبه، 1 اسفند ماه
· سوگواره تعزیه کرمان
· اختتامیه ی سوگواره ی تعزیه کرمان
دوشنبه، 30 بهمن ماه
· اول اسفند پایان سوگواره
جمعه، 27 بهمن ماه
· وداع با پیکر شهید گمنام در سوگواره تعزیه
دوشنبه، 23 بهمن ماه
·
چهارشنبه، 18 بهمن ماه
· اجرای تعزیه در روستای دهنو
· کارگاه آموزش تعزیه
· دیدار اعضای انجمن تعزیه با مدیر کل تبلیغات
سه شنبه، 17 بهمن ماه
· سوگواره تعزیه کرمان احیا شد
دوشنبه، 16 بهمن ماه
· دیدار اعضای انجمن تعزیه با مدیر کل اوقاف
شنبه، 7 بهمن ماه
· استاد یوسف شاه حسینی درگذشت
سه شنبه، 26 دي ماه
· دیدار اعضای انجمن تعزیه با مدیرکل ارشاد
پنجشنبه، 21 دي ماه
· روز شمار شبیه خوانی به روایت هاشم فیاض
چهارشنبه، 20 دي ماه
· دغدغه‌ها برای هنری که ثبت جهانی شده است
جمعه، 24 آذر ماه
·
شنبه، 18 آذر ماه
· 22 اجرا در فصل اجرای تعزیه
شنبه، 11 آذر ماه
· احیاء سوگواره تعزیه کرمان
پنجشنبه، 25 آبان ماه
· فرهنگ تعزیه در جهان ایرانی
جمعه، 14 مهر ماه
· اجرای مجلس عاشورا در عاشورای 1439

مطالب قدیمی تر

مقالات

· آسیب شناسی تعزیه
· یادداشتی بر موسیقی تعزیه/سدعظیم موسوی
· تعزيه و شبيه خواني
· سوگ سیاوش/یدالله آقاعباسی
· هاشم فیاض...
· تعزیه، ‌نمایش‌ كامل ‌‌ایرانی/دكتر اردشیر صالح‌پور
· تعزیه و تاریخچه آن نزد خاورشناسان/ داوود حاتمی
· در آمدي بر تعزيه و تعزيه خواني/اسماعیل مجللی
· تعزيه و شبيه خوانى /جواد محدثى
· نوشتاری در باب تعزیه /دکتر عبدالحسین زرّین کوب
· تعزیه هنری نمایشی، بیانگر واقعه جانگداز کربلا
· تاريخ معماري حرم امام حسين (ع) /اسماعیل مجللی
· تعزيه/کیوان پهلوان
· نگاهي به عاشورا پژوهي در غرب/عبدالحسين حاجى ابوالحسنى و محمد نورى
· تعزیه و تئاتر/اسماعیل مجللی
· تعزيه خوان ها ، راويان موسيقي آوازي/محمدجواد بشارتی
· نگاهي به تعزيه و آسيب شناسي آن در ايران امروز /کیوان پهلوان
· تعزیه و سینما/اسماعیل مجللی
· پیدایش موسیقی در تعزیه
· اصطلاحات رایج در تعزیه
· متادرام در تعزیه/فرید میرشکار
· تعزیتی بر مجالس شبیه خوانی/هومن نجفیان
· تاثیر امام رضا بر فرهنگ و هنر ایرانی /اسماعیل مجللی
· کند و کاوی در هنر شبیه خوانی/علی اکبر خلعتبری/هوشنگ سامانی
· مقایسه بخش هایی از نسخه های تعزیه حر در اراک و یالرود نور/علی اکبر خلعتبری
· بازی در بازی
· نگاهي به مصرع خواني )پرسش و پاسخ( در هنر شبيه خواني
· مردم شناسی مراسم شبیه خوانی ( تعزیه )/مسعود گنجعلیخان حاکمی
· تعزیه کرمان
· هنر عشق /وحید کیارسی
· تعزیه؛ جلوه‌ی ناب هنر آئینی/وحید کیاسری
· جستاری بر میراث نیاکا‌ن‌مان /سیاوش قائدی
· تضاد و تقابل در لباس تعزیه
· در آمدی بر تعزیه و تعزیه خوانی

جدیدترین تصاویر





















پیام اهل خانه

ارشيو پيغام کوتاه   

 

کاربران برتر

MemberPoints
1: asad153528
2: Fatemeh83820
3: sss17208
4: ahmadi11457
5: salari1367
6: erfan782
7: iranmenesh746
8: jopar701
9: habib650
10: farahbakhsh650
Learn more
Top 50 Users

عضويت سريع

شناسه :
نام اصلي:
ايميل:
تايپ مجدد:
گذرواژه:
تايپ مجدد:
 

سفارش تبليغات

ورود:
رمز عبور:
 

محل تبلیغات شما

محل تبلیغات شما





محل تبلیغات شما

محل تبلیغات شما





محل تبلیغات شما

محل تبلیغات شما